h
Verkiezingsprogramma SP Capelle aan den IJssel 2018-2022

Verkeer

De regio kent een behoorlijke filedruk. Alternatieven voor de auto, zoals openbaar vervoer en de fiets worden aantrekkelijker. Er komen experimenten om de spitstijden te mijden of te kiezen voor openbaar vervoer.

De gemeente houdt bij de inrichting van de openbare ruimte rekening met mindervaliden. De toegang naar het OV moet dusdanig worden ingericht dat mindervaliden zelfstandig in en uit kunnen stappen. 

Het aantal parkeerplaatsen bij Capelsebrug moet fors worden uitgebreid door de ontwikkeling van meerdere parkeerdekken. Dit kan deels gefinancierd worden vanuit het programma 'beter benutten' van het Rijk en vanuit de Metropoolregio.

De gemeente experimenteert met verschillende vormen van gratis OV. Naast gratis OV voor senioren kan er middels een proef ook gratis OV voor minima worden
aangeboden.

De busverbindingen worden verbeterd, zodat alle wijken in Capelle aan den IJssel goed met elkaar verbonden zijn. Bij onvoldoende reizigers op een bepaald traject wordt er gekozen voor een kleinere bus. Verschillende busverbindingen sluiten goed aan op elkaar.

De metro is een veilig en schoon vervoermiddel, waar mensen ook in de avond nog graag mee reizen. Om dit te bereiken dringt de gemeente aan op meer beveiligers in de metrostellen in de avonduren. 

Een elektrische tuk-tuk is een goede aanvulling op het aanbod van openbaar vervoer in Capelle aan den IJssel. De gemeente zet zich in om de tuk-tuk weer terug te halen naar Capelle. 

Er wordt harder opgetreden tegen te hard rijden binnen de bebouwde kom. Daar waar nodig breiden we 30km/h zones uit. Zebrapaden zijn goed zichtbaar en indien nodig worden deze voorzien van extra verlichting. 

In overleg met de politie wordt er vaker gehandhaafd op snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom. In buurten met een erg hoge parkeerdruk wordt gekozen voor een vergunningensysteem. Bewoners parkeren indien mogelijk op eigen terrein.

U bent hier