Verkiezingsprogramma SP Capelle aan den IJssel 2018-2022

Zorg voor elkaar

De gemeente is verantwoordelijk voor goede zorg voor onze Capellenaren. Of het nu gaat om ouderen in onze gemeente of juist jongeren die zorg nodig hebben; we bezuinigen de komende vier jaar niet op zorg. Eventuele reserves blijven voor de zorg behouden en worden niet aan andere zaken uitgegeven.

Er komt een ruimhartiger WMO-beleid, waarbij samen met de Capellenaar wordt gekeken naar de beste oplossing. Het welzijn van de Capellenaar staat hier centraal en niet het beknibbelen op het budget.

De gemeentelijke collectieve zorgverzekering is toegankelijk tot 150% van het minimuminkomen en biedt een breed pakket en geen eigen risico, zonder dat dit leidt tot een zeer hoge premie.

De gemeente onderzoekt of het mogelijk is om kleinschalige complexen met seniorenwoningen in buurten te realiseren.

Er wordt geïnvesteerd in laagdrempelige dagbesteding voor ouderen in elke wijk. Hiermee wordt vereenzaming tegengegaan. Ook de boodschappen Opstapbus blijft behouden.

Commerciële aanbestedingen en zorg gaan niet samen. De thuiszorgactiviteiten worden ondergebracht bij stichting Welzijn en niet aan de markt overgelaten. Zowel de zorg aan onze inwoners als de werkgelegenheid voor thuiszorgmedewerkers wordt hierdoor gegarandeerd.

Een gezin met minderjarige kinderen heeft indien nodig recht op jeugdzorg. De gemeente zal ervoor waken dat de kwaliteit van de jeugdzorg goed is. De centra voor Jeugd en Gezin moeten een meer open karakter krijgen. Hierdoor zijn ouders eerder geneigd advies over opvoeden in te winnen.

Projecten zoals Buurtmoeders en het EropafTeam blijven nodig in buurten met meer dan gemiddelde sociale problematiek. Bewoners worden zo actief benaderd en wanneer nodig wordt er ondersteuning geboden of worden mensen doorverwezen naar de juiste instantie.

Er komt meer aandacht voor de opvang van verwarde personen, die overlast geven of zelfs een gevaar voor de omgeving vormen. Ook komt er beter toezicht op de huisvesting van mensen met ernstige psychische klachten die voor overlast in wijken zorgen. Zonder expliciete toestemming van de gemeente worden er geen verwarde mensen gehuisvest in kwetsbare buurten.

Het jongerenwerk wordt uitgebreid. Er komen ook meer ontmoetingsplekken waar jongeren onder begeleiding bij elkaar kunnen komen.

De gemeente bevordert sporten voor zowel jongeren als ouderen en werkt hierbij nauw samen met sportclubs.