SP Capelle stelt vragen over sociale woningbouw

16 maart 2008

SP Capelle stelt vragen over sociale woningbouw

De SP in Capelle heeft vragen gesteld aan het college naar aanleiding van uitspraken van wethouder Hans Jacobs. In het AD van maandag 10 maart stelt Jacobs dat Capelle goed op schema ligt met de bouw van sociale huurwoningen in de gemeente. De reden dat de bouw zoveel vertraging oploopt is volgens hem te wijten aan het feit dat er soms geen heimachines zijn. In de stadsregio is in 2005 afgesproken dat er in Capelle 302 nieuwe huurwoningen moeten worden gebouwd voor eind 2009. De wethouder gaat uit van 242 sociale huurwoningen.

De opmerking van Jacobs dat er geen soms geen heimachines zijn, is belachelijk volgens de SP. Wanneer we kijken naar de bouw van luxe appartementen aan de rand van Hitland, zitten de palen al in de grond voordat de vergunning rond is. De nieuwbouw van sociale woningbouw ligt al jaren achter in Capelle. Er zijn hele nieuwe woonwijken gebouw, maar het betreft bijna alleen dure koopwoningen. De wachtlijsten voor betaalbare woningen zijn nog steeds erg lang, we vragen ons af of de bouw van 242 woningen daar verandering in brengt. Aldus Jurgen van der Sloot coƶrdinator SP Capelle.

Vorig jaar heeft de SP al het voorstel gedaan om de grote hoeveelheid leegstaande kantoren terug te dringen door deze geschikt te maken als woning. Volgens de SP is het hierdoor mogelijk om het aantal betaalbare woningen in Capelle te vergroten.