Bewonersavond Diepen- & Hoekenbuurt

2 juli 2008

Bewonersavond Diepen- & Hoekenbuurt

Aansluitend aan het buurtbezoek van de Kamerleden was er ’s avonds een bijeenkomst voor buurtbewoners. Hier konden de bewoners in gesprek over hun buurt met de SP Kamerleden Paulus Jansen en Hans van Leeuwen. Er was sprake van veel frustraties omdat bewoners al jaren lang tegen de zelfde problemen aanlopen. Zo heeft de Hoekenbuurt te maken met veel zwerfvuil, rondslingerende winkelwagentjes, graffiti en drugsoverlast. Maar ook achterstallig onderhoud aan het complex. In de Diepenbuurt is ook sprake van veel achterstallig onderhoud. Uit een bouwkundig rapport blijkt dat het complex maar liefst 88 verbeterpunten heeft. Door de slechte samenwerking tussen gemeente, Comwonen en de exploitant van de winkelruimte wordt er niets concreet opgepakt.
Bewonersavond met Paulus Jansen en Hans van Leeuwen

Tijdens de avond kwamen er voor verschillende problemen oplossingen. Sommige problemen zijn relatief eenvoudig te verhelpen. Rondslingerende winkelwagentjes kunnen d.m.v. een ringleiding tot het verleden behoren. Een ringleiding is een systeem in de straat waar het karretje niet overheen kan omdat de wielen dan blokkeren. Ook zijn er meerdere creatieve oplossingen tegen graffiti. Zoals muren met een speciale coating. De buurt heeft ook veel last van hangjongeren. Dit komt omdat het buurthuis vaak gesloten is voor de jongeren, waardoor deze op de straat gaan rondhangen en daar voor overlast zorgen. De SP in Capelle aan den IJssel zal binnenkort een vervolg geven aan deze bewonersavond.