SP vraagt opheldering over rellen op Stadsplein

21 september 2008

SP vraagt opheldering over rellen op Stadsplein

De SP heeft opheldering gevraagd over de rellen tijdens de Pre-party op zaterdagavond 20 september. De SP vraagt zich af hoe de rellen hebben kunnen ontstaan, en of er wel voldoende beveiliging en politie op en rondom het plein aanwezig was. Het gaat in dit geval om enkel minderjarige jongeren die zich hebben misdragen. De SP maakt zich al geruime tijd zorgen over de aanwezigheid van jonge kinderen in het uitgaansleven. Overmatig drankgebruik onder jongeren is een nationaal probleem. De Capelse jongeren vormen hierop geen uitzondering.

"Het is een goede zaak dat er gratis feesten voor jongeren worden georganiseerd. We verwachten wel dat als de gemeente eindelijk een feest organiseert het veilig is voor de jongeren. Een van de meest voorkomende oorzaken van het uit de hand lopen van feesten is drankgebruik. In het vervolg moet er ook een beter en strenger toezicht op drankgebruik en met name -verkoop voor jongeren onder de 16. Mogelijke oplossingen hierbij zijn invoering van een deurbeleid of 'leeftijds'-armbandjes en het bestrijden van 'indrinkplekken'. Ook zal er geïnvesteerd moeten worden in alternatieve, alcoholvrije uitgaansplekken en feesten voor jongeren." Aldus Meltem Okcu

Het afgelopen jaar heeft de SP Capelle een enquête gehouden onder jongeren voor de verbetering van onder andere het uitgaansleven voor jongeren in Capelle. De uitslag hiervan zal de komende maand gepubliceerd worden. Algemeen bekend is dat jongeren in Capelle de stad bestempelen als 'saai' vanwege de weinige uitgaansmogelijkheden.

Update: 22 september, De SP is tevreden met de toezegging van het gemeente Capelle aan den IJssel om op korte termijn de ongeregeldheden na afloop van het stadspleinfeest (Pre-Party) van zaterdag 20 september te evalueren. Dat heeft het Capelse college maandag bekend gemaakt. Naar aanleiding van de ongeregeldheden na het stadspleinfeest van afgelopen zaterdag gaat het Capelse stadsbestuur het feest met alle betrokken partijen evalueren.