SP komt op voor belangen van kleine zelfstandigen

19 februari 2010

SP komt op voor belangen van kleine zelfstandigen

Jurgen van der Sloot bij KVK debat
Op donderdagavond had de Kamer van Koophandel een lijsttrekkersdebat georganiseerd in het gemeentehuis. Lijsttrekker Jurgen van der Sloot van de SP gaf aan dat zelfstandigen een steun in de rug verdienen. De SP pleit ervoor dat zelfstandigen kwijtschelding krijgen van gemeentelijke lasten wanneer deze op of onder het bijstandsniveau zitten. Starters die een ondernemersdiploma behalen krijgen een aanmoedigingssubsidie. Daarnaast moeten lokale zelfstandigen ook een eerlijke kans krijgen bij gemeentelijke aanbestedingen. Dat is mogelijk door de omzet eis te verlagen. Ook moet de gemeente er voor zorgen dat de administratieve lasten voor ondernemers zo laag mogelijk blijven.

Jurgen van der Sloot wil niet dat zelfstandige winkeliers het slachtoffer worden van koopzondagen. De SP wil één dag waarop de winkels gesloten blijven om te voorkomen dat de vaak enige vrije dag van een zelfstandige winkelier wordt afgenomen. Het is van belang dat de gemeente samen met de ondernemers ervoor zorgt dat deze goed bereikbaar zijn en aantrekkelijk blijven voor de klanten. Verder zijn is er meer dan genoeg kantoorruimte en moet de gemeente stoppen met het bijbouwen van kantoorruimte. Laten we eerst de huidige ruimte goed gaan benutten aldus Jurgen van der Sloot