Coalitie zorgt goed voor zichzelf met zes wethouders

24 april 2010

Coalitie zorgt goed voor zichzelf met zes wethouders

Capels college
Afgelopen donderdagavond is het nieuwe college van Capelle aan den IJssel geinstalleerd. Leefbaar Capelle heeft samen met de VVD, SGP, Christenunie en het CDA een coalitie gevormd. Samen leveren ze zes wethouders. De SP vindt dat te veel en ook ongepast in een tijd waar bezuinigingen boven ons hoofd hangen. De SP stelde ook voor om de vergoeding van het college en de raadsleden met 20% te verlagen. Geen enkele partij heeft hier op gereageerd.
"Het is voor mij niet uit te leggen aan de Capellenaren dat de coalitie extra baantjes verdeeld terwijl er naar waarschijnlijkheid de nodige bezuinigingen aan zitten te komen. Ik had het logisch gevonden als de coalitie een smal maar sterk college had geleverd met drie of hooguit vier wethouders. Om deze reden heeft de SP niet ingestemd met de installatie van dit college." Aldus SP-raadslid Jurgen van der Sloot

Binnenkort zal de SP een voorstel indienen om de vergoeding van de raad en het college te verlagen met 20%. Door de crisis veroorzaakt door de rechtse partijen moet de overheid bezuinigen. De komende jaren worden waarschijnlijk flinke offers gevraagd van burgers en instellingen. De SP vindt het dan ook van belang niet alleen naar de burgers te kijken wat voor offer zij kunnen brengen. De SP wil ook kijken naar wat het bestuur voor bijdrage kan leveren om daarmee het goede voorbeeld te geven.