SP wil raadsvergoeding verlagen

17 mei 2010

SP wil raadsvergoeding verlagen

De SP in Capelle aan den IJssel wil dat de gemeenteraad van 20% op haar raadsvergoeding bezuinigd. Maandagavond 17 mei is er door de raadscommissie gediscussieerd over het verlagen van de raadsvergoeding. Het verlagen van de raadsvergoeding levert een bezuiniging van 130.000 euro op. Daarnaast moet er volgens de SP ook worden gedacht aan het verlagen van de vergoeding voor het college.

“Door de crisis moet de overheid bezuinigen. De komende jaren worden waarschijnlijk flinke offers gevraagd van burgers en instellingen. De SP vindt het
van belang niet alleen naar de burgers te kijken wat voor offer zij kunnen brengen maar ook naar het bestuur zelf.” Aldus SP fractievoorzitter Jurgen van der Sloot.

Een raadslid in Capelle aan den IJssel ontvangt nu ruim 1600,- vergoeding per maand. Het raadslidmaatschap is een deeltijdbaan dat de meeste raadsleden vervullen naast een voltijdbaan. Tijdens de commissievergadering kreeg de SP steun van de heer Ponte van de PvdA en de heer Grauss van de ChristenUnie. Binnenkort zal de SP haar voorstel uitwerken tot een raadsvoorstel en zal blijken of het de steun krijgt van meer fracties.