SP eist opheldering over bezuinigingen op bijstand en thuiszorg

7 augustus 2010

SP eist opheldering over bezuinigingen op bijstand en thuiszorg

Gemeenten krijgen dit jaar 448 miljoen minder van minister Donner voor bijstandsuitkeringen. Dit terwijl de werkloosheid en het aantal mensen dat is aangewezen op een uitkering door de crisis is toegenomen. Ook minister Klink doet een greep in de gemeentekas: er komt 200 miljoen minder beschikbaar voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

De SP wil van het college weten wat de gevolgen van deze bezuinigingen zijn voor Capelle aan den IJssel. Ook vraagt de partij hoe het college gaat protesteren tegen deze kortingen. SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot: “Fors snijden in de budgetten voor de bijstand en de thuiszorg zal hoe dan ook ten koste gaan van de mensen die zorg nodig hebben en de mensen met de laagste inkomens. Als dit de voorbode is voor bezuinigingsmaatregelen van een nieuw Kabinet dan kan men rekenen op stevig protest van de SP. Het zijn goedkope maatregelen die de mensen in Capelle aan den IJssel in grote problemen kunnen brengen.”

De SP in de Tweede Kamer heeft haar ongenoegen al geuit en zal zich met hand en tand verzetten tegen bezuinigingen op het gemeentefonds. De partij vindt het onfatsoenlijk om de nationale financiële problemen door te schuiven naar de gemeenten.