Wellicht toch geen megaschool op Couwenhoek

11 oktober 2010

Wellicht toch geen megaschool op Couwenhoek

Onder druk van bewoners, de SP, GroenLinks en Capelle.nu heeft de gemeente onlangs een alternatief gepresenteerd voor de bouw van huizen en een megaschool op de Couwenhoek. Financiering van de school blijkt ook mogelijk zonder opbrengst uit de verkoop van huizen, woningbouw op de Couwenhoek is dus niet nodig.

De SP heeft zich van meet af aan verzet tegen bouw op de Couwenhoek. Het groen rondom het sportpark zou moeten wijken voor dure huizen en een megaschool voor zestienhonderd leerlingen van het IJsselcollege. Recent onderzoek van de gemeente wijst uit dat het nieuwe IJsselcollege op de huidige locatie aan de Alkenlaan kan worden gebouwd, net als nu het geval is als verschillende kleinere gebouwen: een voor VMBO en een voor HAVO/VWO. Deze oplossing blijkt bovendien goedkoper. De SP heeft voorkeur voor de locatie Alkenlaan en wil voorlopig afzien van woningbouw op de Couwenhoek. De SP heeft het college wel opgeroepen om twee scholen op verschillende locaties te bouwen.

"We zijn blij dat het college een alternatief voor de bebouwing op de Couwenhoek heeft gevonden. Wel ben ik teleurgesteld dat partijen, waaronder Leefbaar Capelle en PvdA, nog vasthouden aan de locatie Couwenhoek zonder daar goede argumenten voor aan te dragen. De raad heeft zich er nog niet over uitgesproken, de oorspronkelijke plannen kunnen nog steeds van tafel, er zit nog geen paal in de grond!” Aldus SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot.