SP wil links alternatief bezuinigingen

16 november 2010

SP wil links alternatief bezuinigingen

Afgelopen weekend heeft het college van burgemeester en wethouders bekend gemaakt 8 miljoen euro te willen bezuinigen in Capelle aan den IJssel. De SP heeft gisteren de PvdA en GroenLinks opgeroepen om samen een links alternatief bezuinigingsvoorstel op te stellen.

Het college wil onder andere flink bezuinigen op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De SP is hier fel tegen. Vooral ouderen en gehandicapten zijn afhankelijk van deze voorziening, wij willen niet dat zij de hardste klappen krijgen. Een tweede punt waar de SP een alternatief voor wil is het voornemen om twee vestigingen van de bibliotheek te sluiten. De bibliotheek in de buurt is een basisvoorziening voor iedereen. Tenslotte willen we mensen met een uitkering niet laten werken voor minder dan het minimum loon. Dit komt volgens ons neer op ontduiking van onze sociale wetgeving. De gemeente heeft nog een reserve van ruim tien miljoen. De SP is van mening dat je in tijden van crisis ook daar voor een deel aanspraak op kan maken om voorzieningen in stand te houden.

“De bezuinigen van het Kabinet Rutte komen hard aan bij de gemeenten. We kunnen de bezuinigen die ons worden opgelegd niet gemakkelijk tegenhouden, maar wel zo sociaal mogelijk doorvoeren. Daarom roep ik andere linkse partijen op gezamenlijk een alternatief te bezuinigingsplan te schrijven voor Capelle. Ik hoop op een positieve reactie zodat we snel om de tafel kunnen om te werken aan een socialer alternatief.”. Aldus SP fractievoorzitter Jurgen van der Sloot.