Gemeenteraad stemt in met referendum

22 maart 2011

Gemeenteraad stemt in met referendum

Afgelopen maandag heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad ingestemd met het initiatiefvoorstel van de SP en Leefbaar Capelle om een referendumverordening in te voeren. Dit betekend dat vanaf nu de gemeenteraad de inwoners kan betrekken bij de besluitvorming. Het is voor de burgers ook mogelijk om zelf een referendum uit te schrijven en daarmee de gemeenteraad te adviseren. De SP en Leefbaar Capelle zijn blij met deze ontwikkeling. Volgens de partijen is het goed voor de democratie als de gemeente Capelle bij belangrijke beslissingen een referendum kan uitschrijven. De SGP en het CDA stemden tegen.

“Het is goed dat we de burger nu ook tussentijds om een mening kunnen vragen in plaats van alleen tijdens verkiezingen. Burgers kunnen ook zelf een referendum uitschrijven, wanneer ze daarvoor 1600 handtekeningen ophalen. Uitslagen van een referendum moet de raad uiteraard serieus nemen.” aldus SP fractievoorzitter Jurgen van der Sloot

Een referendum op is niet bindend. In Capelle aan den IJssel is zowel een raadgevend als een raadplegend referendum mogelijk. Bij een raadgevend referendum ligt het initiatief bij de inwoners en bij een raadplegend referendum bij de gemeenteraad.

Zaterdag 26 maart was SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot te gast bij RadioCapelle om een toelichting te geven over het referendum in Capelle. Het gesprek is terug te luisteren via de Podcast van RadioCapelle.