Nieuwbouw Hoven minimaal 40% sociaal

4 maart 2011

Nieuwbouw Hoven minimaal 40% sociaal

Het Capels college en Com.wonen willen nieuwbouw in de Hovenbuurt in de midden en dure prijsklasse. Jonge Europese ontwerpers gaan aan de slag met de Hoven en een jury zal het winnende ontwerp kiezen. Doordat de nieuwe woningen in een prijsklasse vallen boven de huursubsidie grens zal het overgrote deel van de huidige bewoners niet meer in hun buurt kunnen blijven wonen. De SP wil dat de nieuwbouw van Com.wonen uit minimaal 40% sociale huurwoningen gaat bestaan. De bestaande bewoners krijgen voorrang op deze woningen als het aan de SP ligt.

Foto Flickr: Alwin Nöller

“Met dit huidige voorstel van het college (Leefbaar Capelle, VVD, CDA, ChristenUnie en SGP) worden de bewoners van de Hovenbuurt in de kou gezet. Ze kunnen niet in hun eigen buurt blijven waar ze in veel gevallen al jaren wonen. Mensen betalen ook al jaren huur voor de kwalitatief slechte huizen. Het lijkt me niet meer dan normaal dat deze mensen ook profiteren van de nieuwbouw. Bouw 40% sociaal en geef de huidige bewoners die er al wat langer wonen voorrang voor deze huizen.” Aldus SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot

Het college van Capelle aan den IJssel wil sociale woningen slopen en dure woningen terugbouwen. De SP is hier fel op tegen. Met dit voorstel hoopt de partij dat er een win-win situatie ontstaat. De buurt wordt naar een hoger niveau getild en blijft toch toegankelijk voor mensen met een lager inkomen, zoals een deel van de huidige bewoners.