SP: Vijf jaar wachten op huurwoning Capelle onacceptabel

13 december 2011

SP: Vijf jaar wachten op huurwoning Capelle onacceptabel

De wachttijd voor een betaalbare huurwoning in Capelle aan den IJssel is ruim vijf jaar. Dit blijkt uit antwoorden van het Capelse gemeentebestuur op vragen van de SP. De SP verwacht dat de wachtlijsten alleen maar langer worden zolang wethouder Joost Eerdmans vasthoudt aan het huidige beleid om het aantal sociale huurwoningen te verminderen. De afgelopen jaren zijn al veel huurwoningen op de koopmarkt gezet, ook het huidige college wil meer koop in het midden en dure prijssegment. De SP in Capelle vindt dit onacceptabel en kondigt aan begin 2012 met een uitgebreid plan te komen om het tij te keren.

Het college steunt de verkoop van sociale huurwoningen. Er staan genoeg woningen te koop die betaalbaar zijn voor de doelgroep. Het gaat dan om woningen rond de 140.000 euro als alternatief voor een sociale huurwoning. “Op papier klinkt het leuk maar in de praktijk is het een desastreus beleid. Voor jongeren zijn de woningen vaak net te duur en een gezin met een laag- tot middeninkomen heeft niets aan een klein appartement dat je voor dit bedrag koopt. Het college laat met steun van Leefbaar, VVD, CDA en SGP/CU starters en gezinnen met een laag tot midden inkomen tussen wal en schip vallen. De SP komt begin volgend jaar met een alternatief plan dat de wachtlijsten zal verkorten” aldus SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot

Inwoners die hun ervaringen willen delen over sociale huurwoningen en de wachttijden kunnen contact opnemen met de SP via capelle@sp.nl