Excuses voor kille ontvangst Molukkers

17 april 2012

Excuses voor kille ontvangst Molukkers

Zaterdag bezochten Emile Roemer en Harry van Bommel de jaarlijkse Hari Paringata. Dit jaar voorzien van een "Walk 4 Maluku". Een wandel-, fiets- en motortocht waarbij geld werd ingezameld voor Molukse politieke gevangenen in Indonesie. SP-leider Emile Roemer greep deze gelegenheid aan om de Nederlandse regering op te roepen excuses aan te bieden voor de kille ontvangst van de Molukkers bij hun aankomst in Nederland in de jaren '50. Daarmee sluit hij zich aan bij de oproep die burgemeester Molkenboer van Leerdam in januari deed. In Leerdam woont, net als in Capelle aan den IJssel een grote groep Molukkers. Dat vormde voor burgemeester Molkenboer rede om zich in ieder geval namens Leerdam te verontschuldigen. De SP fractie in Capelle aan den IJssel heeft vandaag het college oproepen het voorbeeld van Leerdam te volgen en een beroep te doen op de Nederlandse regering om ook een excuus te maken.

In 1951 kwamen circa 12.500 Molukkers naar ons land. Zij kregen een dienstbevel van het Koninklijk Nederland-Indisch Leger (KNIL) om te vertrekken, nadat Indonesië onafhankelijk was geworden en de Molukkers op het eiland Ambon hun eigen republiek uitriepen. Na trouwe dienst aan het koninkrijk werden de Molukkers echter meteen ontslagen. Ze moesten met zeer weinig rondkomen. De vernedering die daarmee gepaard ging, heeft veel mensen gebroken'', stelt Roemer.

Het was de bedoeling dat de Molukkers na enige tijd weer zouden terugkeren, maar daar kwam niets van terecht. De onvrede hierover was een van de motieven voor enkele gewelddadige acties van Molukkers in de jaren ’70, waaronder de treinkapingen bij De Punt en in Wijster.

Volgens Roemer zullen excuses het leed niet compenseren, maar kunnen ze wel bijdragen aan verzoening. Reden om zijn oproep te steunen.