SP blij met komst elektrische OV-voertuigen

12 mei 2012

SP blij met komst elektrische OV-voertuigen

De SP is blij met de komst van de elektrische OV-voertuigen (Flexen) die sinds deze week in Capelle aan den IJssel rijden als extra vorm van openbaar vervoer. Deze zogenoemde Flexen stoppen op verzoek en vervoeren passagiers voor €1,50 door de stad. Vorig jaar had de SP zelf nog voorgesteld om een “Dolmus” in Capelle te laten rijden.

In juni vorig jaar heeft de SP samen met de PvdA een motie ingediend om een “Dolmus” in Capelle te laten rijden. Dit zijn kleine busjes die stoppen bij hand op steken, om zo de verbindingen tussen de Capelse wijken te verbeteren. Wethouder Joost Eerdmans (Leefbaar Capelle) was destijds enthousiast over dit idee. “De wethouder heeft niet stilgezeten om het OV in Capelle te verbeteren. Ik ben enthousiast over dit idee van elektrische Flexen. Het komt dicht in de buurt van ons idee om een Dolmus in te voeren en is ook nog eens milieuvriendelijk. Hoop dat de Capellenaren er ook tevreden mee zijn en dat we het verder kunnen uitbreiden in de toekomst. Ben wel benieuwd of 65-plussers hier nu gratis gebruik van mogen maken, net als van het andere OV in Capelle. Daar ga ik zeker nog aandacht voor vragen”. Aldus SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot

De Flexen gaan rijden tussen 8.30 en 22.30 uur en rijden hun ritten binnen de grenzen van Capelle aan den IJssel. Het gaat om elektrische Tuk Tuks en iYYo’s, die ’s nachts worden opgeladen. In de voertuigen passen 3 tot 6 passagiers, de maximale snelheid is 45 km/uur en de actieradius is circa 60 km met volle accu’s. De voertuigen kennen geen vaste routes, maar wel semi vaste opstelplaatsen, centraal in Capelle zoals bij winkelcentrum De Koperwiek. Voor het aanvragen van ritten kan gebeld worden met 06 1863 6529.
Het is een gezamenlijk project van de stichting Flex Capelle, Stichting CapelleWerkt en de gemeente Capelle aan den IJssel.