Zonniger toekomst voor Capelle met zonnepanelen

26 juni 2012

Zonniger toekomst voor Capelle met zonnepanelen

GroenLinks en de SP hebben het Capelse college vragen gesteld over energiebesparing en zonnepanelen. De beide partijen vinden dat er in Capelle veel meer gedaan kan worden op het gebied van energiebesparing en alternatieve energie. Het college moet dit meer stimuleren, door bijvoorbeeld meer in te zetten op zonne-energie.
ell brown / flickr creative commons at

In het milieubeleidsplan staat dat de gemeente koploper zou willen zijn voor klimaat en energie. GroenLinks en de SP vinden dat er een tandje bij moet om dat streven te halen. Alternatieve energie is erg belangrijk. De fossiele brandstof veroorzaakt veranderingen in het klimaat en bovendien raken de bronnen op. Een gevolg is dat energie steeds duurder wordt. De beide partijen geven het college een aantal suggesties voor meer zonne-energie in Capelle.

“Op gebouwen van de gemeente zouden zonnepanelen kunnen komen.”, zegt Irja Verweijen, fractievoorzitter van GroenLinks. “Denk bijvoorbeeld aan het gemeentehuis en de gemeentewerf. Maar ook aan scholen en sporthallen. We willen van het college weten waarom er geen zonnepanelen op die gebouwen staan. En we willen weten wanneer de eerste zonnepanelen op daken van de gemeente komen.”

De beide partijen willen ook weten of het college bewoners die zonnepanelen willen aanschaffen wil helpen en op welke manier.

Jurgen van der Sloot, fractievoorzitter van de SP: “In het milieubeleidsplan is ook afgesproken dat de gemeente zou helpen het energieverbruik van bestaande huurwoningen en van woningen van mensen met lagere inkomens te verminderen. Er is wel wat bereikt, maar ook daarin is Capelle nu nog geen koploper. We vragen het college daarom meer vaart te maken, bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen. Dit is hard nodig omdat energie steeds duurder zal worden.”