Petitie SP “Onze bieb moet blijven”

4 juli 2012

Petitie SP “Onze bieb moet blijven”

Afgelopen maandagavond heeft de SP na een paar maanden van actie voeren de petitie “onze bieb moet blijven” aan het gemeentebestuur overhandigd. SP-er Jan Breepoel gaf de 1139 handtekeningen tijdens de raadsvergadering aan burgemeester Frank Koen.
Overhandigen petitie

Met deze actie wil de SP voorkomen dat de vestigingen van de bibliotheek in ’s Gravenland en Schollevaar na 2013 dicht gaan. Na de zomer zal de gemeenteraad opnieuw spreken over de toekomst van de bibliotheken in Capelle aan den IJssel.

"De bibliotheek is belangrijk bij de ontwikkeling van jongeren en is populair bij ouderen. Door de bezuiniging zullen zij veel minder gebruik gaan maken van de bieb. Ouders, met jonge kinderen, uit Schollevaar en ’s Gravenland gaven aan dat de kinderen dan niet meer alleen naar de bieb mogen. Voor ouderen in deze wijken is de vestiging in het centrum ook te ver om eventjes naar toe te gaan. Ook is de bieb een belangrijke ontmoetingplaats voor de mensen in de wijk.
De bibliotheek wordt door de inwoners van Capelle beoordeelt met een 9,4 en er zijn ruim 11.000 mensen lid van de bibliotheek. Het zou zonde zijn dat door de bezuinigingen een voorziening uit de wijken verdwijnt die zo goed gewaardeerd wordt." Aldus Jan Breepoel.