SP: “Capelse woonvisie staat vol tegenstrijdigheden”

24 februari 2013

SP: “Capelse woonvisie staat vol tegenstrijdigheden”

jurgen
De SP heeft geen goed woord over voor de nieuwe Capelse woonvisie die deze week bij monde van wethouder Joost Eerdmans werd gepresenteerd. "Met deze woonvisie wordt Capelle omgetoverd in een soort Wassenaar aan den IJssel, waar je alleen met een dikke portemonnee welkom bent. Bovendien staat de woonvisie vol met tegenstrijdigheden.” Aldus SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot.

Volgens de SP klopt er niets van de aannames en conclusies in de Woonvisie. Van der Sloot: “Aan de ene kant constateert het college een forse toename van het aantal senioren in onze gemeente, om vervolgens als conclusie te trekken dat er meer grondgebonden eengezinswoningen nodig zijn met een landelijk karakter in het hogere prijssegment. Daar klopt al geen bal van, want senioren willen in veel gevallen liever huren en verkopen juist hun eengezinswoning.”

Een ander punt waar de SP kritiek op heeft is de afname van sociale huurwoningen. Volgens Eerdmans is er minder behoefte aan sociale huurwoningen en moeten starters hun heil maar gaan zoeken in de regio. “Er is juist een tekort aan sociale huurwoningen, mensen staan gemiddeld vijf jaar op een wachtlijst. Terwijl juist sociale huurwoningen ideale starters woningen zijn, wil het college eengezinskoopwoningen bouwen voor starters. Als je jong bent is je inkomen vaak onvoldoende om een grondgebonden woning te kopen, en willen mensen graag huren. Eerdmans zegt dan doodleuk, dat je dan maar buiten Capelle een woning hoort te zoeken”.