‘Geen vergaande samenwerking met Krimpen’

25 januari 2014

‘Geen vergaande samenwerking met Krimpen’

De SP wil dat Capelle aan den IJssel haar eigen sociale dienst behoudt en dat deze niet wordt samengevoegd met Krimpen aan den IJssel, zoals het college vandaag voorstelt. De SP ziet veel nadelen in het samenvoegen van de sociale dienst van twee verschillende gemeente. Ook vindt de partij dat hiermee teveel vooruit wordt gelopen op een eventuele herindeling tussen Capelle en Krimpen. ‘Straks moeten twee gemeenteraden, één sociale dienst gaan controleren en het beleid vaststellen. Samenwerken op meer technische zaken zoals ICT vind ik prima. Maar het gaat te ver om een dienst waar veel Capellenaren persoonlijk contact mee hebben nu samen te voegen met Krimpen. Het gaat niet werken als één sociale dienst straks verschillend beleid gaat voeren voor inwoners uit Capelle en Krimpen. Deze verdere samenwerking zet de deur open naar het samenvoegen van Capelle en Krimpen tot één grote IJsselgemeente’ Aldus SP-fractievoorzitter Jurgen van der Sloot.

Het stuit de SP ook tegen de borst dat er door het college stelt dat deze gemeenschappelijke regeling het begin is van nog verdere samenwerking. Van der Sloot: ‘Wethouder Keuzenkamp (CDA) loopt wel erg hard van stapel. De Capelse inwoners zijn helemaal niet betrokken bij het besluit om de samenwerking met Krimpen steeds verder te intensiveren. Ook is het totaal onduidelijk of deze gemeenschappelijke regeling wel gunstig uitpakt voor de gemeente. Of dat het op termijn vooral een regeling is waar we continue de portemonnee voor moeten gaan trekken. Ik ben er niet positief over, en zal hier zeker niet mee instemmen zonder dat de inwoners zich hier over hebben uitgesproken. Zulke stappen dien je voor te leggen aan de inwoners middels een referendum."