Voorkomen van huisuitzettingen

12 februari 2014

Voorkomen van huisuitzettingen

Dinsdagavond 11 februari heeft de gemeenteraad op initiatief van de SP gesproken over het toenemend aantal huisuitzettingen in Capelle. De andere raadsleden in de commissie en de wethouders deelden de zorgen van het toenemend aantal huisuitzettingen en gaan nog dit kwartaal twee gevallen van huisuitzetting evalueren om vervolgens het beleid te verbeteren. De SP had naar aanleiding van een huisuitzetting vorige maand van een alleenstaande moeder met vier kinderen samen met de PvdA raadsvragen gesteld aan de wethouder. Uit de beantwoording bleek dat het aantal huisuitzettingen de afgelopen drie jaar gigantisch is toegenomen in Capelle, ondanks de afspraken met Havensteder om bij huurachterstand vroegtijdig hulp en ondersteuning aan te bieden om zo huisuitzettingen te voorkomen.

SP-Fractievoorzitter Jurgen van der Sloot vond het schokkend, te moeten constateren dat het aantal huisuitzettingen sterk is toegenomen, ook het aantal gevallen waarbij kinderen betrokken zijn. ‘In 2011 vonden er drie huisuitzettingen met kinderen plaats, een jaar later waren het er al 21 en vorig jaar 29. Een enorme stijging, ondanks dat er in 2008 afspraken tussen gemeente en woningcorporatie zijn gemaakt om huisuitzettingen voor te zijn. Vind het goed dat er nu versneld onderzoek wordt gedaan hoe dit kon gebeuren.’ Aldus van der Sloot. De afspraken die in 2008 zijn gemaakt met Havensteder zouden elk jaar worden geëvalueerd, het is echter nog onduidelijk of dit ook is gebeurd. ‘Ik heb de wethouder gevraagd om de jaarlijkse evaluaties alsnog naar de gemeenteraad te sturen, want het is bijzonder merkwaardig dat deze nimmer hebben geleid tot aanpassing van het beleid, zeker gezien het toenemende aantal huisuitzettingen.’

In de gemeente Capelle aan den IJssel steeg het totaal aantal huisuitzettingen fors de afgelopen jaren. In 2011 waren er 61 gevallen van huisuitzetting een jaar later 106 en het afgelopen jaar 2013 vonden er 110 uitzettingen plaats. Momenteel zijn er zo’n 1700 mensen in Capelle met een huurschuld.