SP hekelt invoering van Rotterdamwet in Capelle

1 april 2015

SP hekelt invoering van Rotterdamwet in Capelle

Foto: Sp Capelle / SP

Afgelopen maandag heeft de meerderheid van de gemeenteraad ingestemd om bij het ministerie toestemming te vragen om de Rotterdamwet in drie Capelse buurten in te voeren. Hiermee komen mensen met een laag inkomen niet meer in aanmerking voor een huurwoning in de Hoeken- Hoven en Gebouwenbuurt. Volgens de SP een rigoureuze maatregel waarvan totaal onduidelijk is of dit de leefbaarheid verbeterd in deze buurten. De SP was samen met de PvdA de enige twee partijen die tegen de aanvraag voor de Rotterdamwet hebben gestemd.

SP-raadslid Marcel Degenaar: ‘Dit is een zwaar middel waar het positieve effect op de buurten niet is aangetoond. Daarnaast zijn er negatieve bijeffecten, zoals blijkt uit de Rotterdamse evaluatie van de Rotterdamwet. Zo heeft het mogelijk negatieve gevolgen voor huizenbezitters in of rond deze buurten. De buurt krijgt een stempel ‘Rotterdamwetbuurt’ waardoor deze buurt minder aantrekkelijk wordt om een woning te willen kopen, met gevolg dalende huizenprijzen.

De SP vindt de koppeling tussen een laag inkomen en het veroorzaken van overlast niet zomaar gemaakt kan worden. Degenaar: ‘Dit gaat me te ver. Met deze wet worden ook jongeren die bijvoorbeeld nog studeren geweerd, of een bijstandsmoeder.

Daarnaast is de situatie in Rotterdamse wijken absoluut niet vergelijkbaar met de Capelse buurten volgens de SP. ‘In Rotterdam stikte het van de huisjesmelkers, was er sprake van overbewoning van panden en waren de straten in handen van drugsbendes. In Capelle moeten we goede afspraken maken met de woningcorporatie over de leefbaarheid van de buurten, maar om de botte bijl van de Rotterdam wet te hanteren is schieten met een kanon op een mug.’ Aldus Degenaar.