SP: ‘Capelse vlindertuin lijkt wel een afvalstortplaats’

22 augustus 2018

SP: ‘Capelse vlindertuin lijkt wel een afvalstortplaats’

Foto: SpCapelle

Deze zomer viel er weinig te genieten van vlinders in de Capelse vlindertuin. Alleen het bordje ‘vlindertuin, verboden voor honden en paarden’ refereert nog aan dit initiatief om een vlinders en insectvriendelijke plek te geven in het Schollebos. Voor SP fractievoorzitter Jay Pahladsingh reden om aan de bel te trekken bij het gemeentebestuur.

‘De vlindertuin is veranderd in een grote puinhoop. Er groeit vooral riet, er is bouwafval gestort en er staan geen bloemen die vlinders aantrekken. Ik verwacht dat de gemreente het onderhoud van groenvoorziening serieus oppakt, en dat we volgend jaar weer kunnen genieten van deze vlindertuin.’ Aldus Pahladsingh.

Volgens de SP is dit een voorbeeld van hoe er de laatste tijd wordt omgesprongen met het groenonderhoud. Daarom heeft de partij verschillende vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Marc Wilson van Leefbaar Capelle. “Goed groenonderhoud en beheer is van groot belang en we merken dat er op sommige plekken een potje van wordt gemaakt. Zeker nu het aantal vlinders, bijen en kevers die zo belangrijk zijn voor de natuur rap afneemt. Tweederde is verdwenen. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Natuurmonumenten is uitgevoerd.”