actie STOP DE HUURVERHOGING

4 mei 2020

actie STOP DE HUURVERHOGING

SP afdeling Capelle aan den IJssel ontving meerdere alarmerende vragen over een aanstaande huurverhoging door Havensteder van boven de 4%, met als hoogste tot nu van 5,2%. In euro's variërend van € 28,- tot € 54,- per maand. De melders wonen in de wijken Schollevaar en Schenkel. Maar het kan niet missen dat dit heel Capelle en Krimpen aan den IJssel treft. Heel Nederland zelfs.

De oorzaak van deze extreme verhoging blijkt namelijk de verhuurderheffing te zijn. Deze heffing is een belasting die woningcorporaties moeten betalen aan de rijksoverheid, waarbij de WOZ-waarde het te betalen bedrag bepaalt. De WOZ-waarde op haar beurt, wordt vastgesteld door gemeentes op basis van verkoopprijzen van vergelijkbare woningen een jaar eerder. Rijzen die verkoopprijzen de pan uit, dan doet de WOZ-waarde dat ook. En daarmee de verhuurderheffing.
Woningcorporaties wentelen deze heffing af op hun huurders. Dat mogen ze omdat de rijksoverheid dat zo heeft bepaald. Een absurde gang van zaken, want de woning zelf verandert hier niets door. De WOZ-waarde heeft ook totaal niets te maken met de inkomsten en uitgaven die woningcorporaties hebben uit en voor verhuur. Maar deze corporaties verhuren vooral veel sociale woningbouw. Daarom draaien de mensen die daar het sterkst van afhankelijk zijn, op voor die marktafhankelijke heffing.

Deze verhuurderheffing is ingevoerd en gehandhaafd door de opeenvolgende Rutte-kabinetten. Ook onlangs weer door Rutte III. Daarin geen enkele belemmering ondervindend van een meerderheid in de Tweede Kamer.
De SP was van meet af aan, principieel tegen deze heffing. Nu blijkt die te leiden tot extreme huurverhogingen. Terwijl gelijktijdig heel wat mensen gevolgen van de coronacrisis ook in hun portemonnee (gaan) ondervinden. Hoogste tijd voor actie, vond SP Tweede Kamer-fractie bij monde van Sandra Beckerman:
___________________________________________________________________

Juist in de coronacrisis komen nog meer mensen in de problemen door een nog hogere energierekening, hoge huurprijzen of de staat van hun woning. Ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen nog verder omhoog. We betaalden al veel te veel en we gaan straks nóg meer betalen.

Het wordt tijd dat we weer van ons laten horen. Op woningsdag 27 april, deed de SP een publieke oproep aan alle huurbazen in Nederland om dit jaar de huren niet te verhogen. Dat is het minimale wat huurders mogen verwachten in deze moeilijke tijd. Natuurlijk blijft het daar niet bij en eisen we nog meer, maar we beginnen nu bij deze oproep.

Stop de huurverhoging, want 0% is genoeg!
Steun jij de oproep? Ga dan snel naar: https://doemee.sp.nl/stop-de-huurverhoging

Deel de oproep en de link met zoveel mogelijk anderen, zodat zij het ook kunnen steunen. Samen staan we sterker!
____________________________________________________________________

Wij verzoeken iedereen dringend om deze oproep te ondersteunen. Ook als je geen SP lid bent of niet in een huurwoning woont. Want hoe meer steun, hoe beter we ten minste in Capelle, corporaties tot die 0% kunnen bewegen. Vooral Havensteder dat hier méér dan 90% van de sociale woningen verhuurt.
Natuurlijk mag je onze oproep verspreiden en de link delen, graag zelfs!