DEMONSTREER MEE TEGEN VERBIJSTEREND CAPELS WOONBELEID

25 september 2021

DEMONSTREER MEE TEGEN VERBIJSTEREND CAPELS WOONBELEID

Foto: SP / uit SP-nieuws

Op 10 september schreef Lilian Marijnissen “Een huis is om in te wonen, niet om rijk te worden”. Dit was een oproep om mee te doen aan het grote woonprotest op 12 september in Amsterdam. Op 17 oktober om 14:00 uur is er eenzelfde protest in Rotterdam. Verdere info hierover, komt te staan op https://www.woonopstand.nl/ .

De NOS publiceerde een hele artikelenreeks plus uitlegvideo over de wooncrisis, “een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd”. De tekst van Lilian Marijnissen blijkt bepaald niet uit de lucht gegrepen (zie kader). Natuurlijk blijft ook de verhuurderheffing hoogst kwalijk. Zie 'Stop de huurverhoging' -de SP-acties in 2020- op deze site. Het NOS-artikel van 10 september 2021 https://nos.nl/artikel/2397268-huurders-hebben-veel-vaker-geldzorgen-dan... bevestigt onze bevindingen, opgedaan door deze acties.

uit “Een huis is om in te wonen, niet om rijk te worden” door Lilian Marijnissen:
De wooncrisis is groot. En dat is geen natuurverschijnsel, maar het gevolg van foute politieke keuzes. Een betaalbare woning is niet meer te vinden. Betaalbare huurhuizen worden gesloopt, betaalbare koopwoningen worden massaal door beleggers opgekocht. Vaak worden deze woningen dan belachelijk duur verhuurd of zelfs gesplitst zodat er meerdere arbeidsmigranten in kunnen wonen die de volle mep moeten betalen. Veel mensen hebben moeite om hun huur te betalen, woning­corporaties zijn er vaak helaas niet voor de mensen maar vooral voor de centen en huurders hebben nauwelijks zeggenschap.
Dit moet anders. We moeten van de woning'markt' weer volkshuisvesting maken, een huis is om in te wonen en niet om rijk van te worden. We moeten daarom de macht van beleggers aanpakken, de huren verlagen, meer betaalbare woningen bouwen en huurders zeggenschap geven. Als SP strijden we hier al lang voor. Geweldig is het daarom dat steeds meer mensen opstaan voor onze volkshuisvesting.

Hoe is de situatie in Capelle? Rampzalig. Het blijft hier niet bij de landelijke wooncrisis. Wij zitten ook nog 'ns met een gemeentebestuur, Leefbaar-Capelle-wethouder Struijvenberg voorop, dat Capelle wil volplempen met nieuwbouw die voor de bulk van de Capellenaren straal onbetaalbaar is. Doordrukkend ten koste van hele buurten en wijken bovendien. Let wel: dit is telkens met steun van een (meestal grote) meerderheid in de Capelse gemeenteraad. Zonder die meerderheid zou ons College van Burgemeester en Wethouders door de Raad afgestopt kunnen worden.
Heb je 't daadwerkelijk goed voor met de Capelse inwoners, dan zou je redelijkerwijs vol inzetten op voorál woningen voor mensen met de laagste inkomens. Dáár zit veruit de grootste nood, en daar bevinden zich ook ruim de meeste Capellenaren: onder de huursubsidiegrens. Op die manier zou 't voor iederéén afnemen om noodgedwongen 'duur scheef te wonen' (dat is als je woning een veel te groot deel van je inkomen opslokt). Waar ca. 80% van alle Capelse inwoners bij gebaat is, óók mensen met 'middeninkomens'.
Maar nee, wethouder Struijvenberg zet vol in op het tegendeel hiervan. En een Raadsmeerderheid steunt hem hierin. Waardoor er maar 1 conclusie overblijft: hij heeft 't helemáál niet goed voor met ons inwoners, en die meerderheid van onze Gemeenteraad al net zo min.
Daarom: zet 17 oktober in je agenda en protesteer dan mee in Rotterdam tegen dit verbijsterende Capelse woonbeleid.