Actie KOSTEN OMLAAG

9 juli 2022

Actie KOSTEN OMLAAG

Meer dan de helft van de bevolking kan zonder toeslagen niet rondkomen. De kosten van levensonderhoud stapelen voort, bij inkomens die te laag zijn om er die kosten van te kúnnen betalen.
Al decennia wentelen bedrijven loonkosten af op werknemers en op alle belastingbetalers, enkel voor eigen winst. En die winst wordt heel wat lager belast dan arbeid. Iets dergelijks gaat op voor de vermogens van 'superrijken'. Waar 't dus heen moet, is dat zowel grote bedrijven met veel winst als deze 'superrijken', hun eerlijke deel gaan betalen. Opdat de hele samenleving beter af is.

Maar: nu al, kunnen teveel mensen zelfs de noodzakelijkste kosten niet meer betalen: volgens het CBS op korte termijn 15% van alle huishoudens. En dat worden er nog veel meer. In de aanloop naar Prinsjesdag komt de SP daarom met een noodplan.
Aan de kostenkant houdt dit plan in:
1. Betaalbare boodschappen
2. Een lagere energierekening
3. Kosten voor tanken omlaag
4. Bevriezen van de huur
5. Afschaffen van het eigen risico, zorgpremies inkomensafhankelijk
Aan de inkomenskant moet het minimumloon naar € 15,- per uur, met daaraan gekoppeld de uitkeringen en de AOW. Plus eindelijk indexatie van pensioenen, opdat ze meestijgen met de prijzen.

In haar eentje, krijgt onze Tweede Kamerfractie dit niet voorelkaar. Daarom: doe mee! Hoe:
- Onderschrijf deze actie op https://kostenomlaag.sp.nl/ en verspreid dit artikel, opdat ook anderen deze actie kunnen onderschrijven.
- Kom zaterdag 20 augustus vanaf 13:00 uur naar de Koperwiek in Capelle voor flyertjes te ontvangen en/of uit te delen.

Vele lage inkomens geen energie toeslag